*Selamat Datang ke Teratak d'Kasih*

::Ahlan Wasahlan:: ::Assalamualaikum:: ::Welcome::

....L.O.V.E....

....L.O.V.E....

.....Kenangan Terindah.....

...Note For You...

.....Mari Kita Solat.....

Friday, December 3, 2010

:: Bersikap adil kepada anak ::


Ibnu al-Qayyim berkata;

"Wasiat Allah kepada para orang tua supaya mereka menjaga anak-anak mendahului wasiat anak-anak pada orang tua mereka. Allah berkata, 'Jangan kamu membunuh anak-anakmu kerana takut pada kemiskinan'.

(Surah al-Israk, ayat 30)

Sesiapa yang mensia-siakan pendidikan anaknya nescaya anaknya itu tidak memberikan manfaat kepadanya. Ramai anak-anak rosak kerana tindakan orang tua mereka yang mensia-siakan mereka dan tidak mengajarkan kewajipan dan sunah agama kepada mereka. Orang tua yang mensia-siakan anaknya sewaktu kecil,mereka tidak memperoleh manfaat daripada anak-anaknya itu setelah mereka besar. Anak-anak itu kelak mengatakan, ibubapa mereka mensia-siakan mereka sewaktu kecil dan kini apabila mereka besar, mereka pula yang mensia-siakan ibu bapa mereka."



Allah berfirman, "Barang siapa melakukan kejahatan, dia tidak menerima balasan melainkan dengan kejahatan yang sama. Barang siapa yang melakukan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dan dia adalah orang yang beriman, dia kelak masuk syurga dan memperoleh rezeki di syurga tanpa hisab".

(Surah al-Mukmin, ayat 40)

Allah memberikan peringatan, "Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah batu dan manusia."

(Surah al-Tahrim, ayat 6)



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails