*Selamat Datang ke Teratak d'Kasih*

::Ahlan Wasahlan:: ::Assalamualaikum:: ::Welcome::

....L.O.V.E....

....L.O.V.E....

.....Kenangan Terindah.....

...Note For You...

.....Mari Kita Solat.....

Thursday, May 6, 2010

* Nikmati Yang Terabai *

Kita biasa mendengar keluhan begini, "Banyak kerja sungguh. Bilalah ada masa lapang? boleh bersama-sama keluarga. Kasihan anak-anak yang ditinggalkan..." Atau sungutan begini, "Asyik sakit saja. Bilalah hendak sihat? Seronoknya tengok orang riang cergas ke sana sini."

Sihat dan kelapangan adalah cubaan Allah SWT ke atas manusia. Sebenarnya kita sering beroleh dua nikmat ini tetapi adakalanya kita sering menggunakannya dengan cara yang tidak diredhai. Malah sering pula mengabaikannya dengan sengaja. Tubuh yang sihat tidak digunakan untuk beribadat dan beringat-ingat dengan pesanan Allah. Sementara masa yang terluang dibazirkan dengan tujuan sia-sia.

Inilah dua kerugian yang sering dilakukan manusia seperti yang dinyatakan di dalam hadis,

Seorang sahabat Abdullah ibn Abbas r.a berkata, Rasulullah besabda yang bermaksud,

"Dua jenis nikmat yang kebanyakkan manusia menerima kerugian yang besar iaitu kesihatan dan kelapangan."

(Riwayat Bukhari)

Hal yang sama dinyatakan Rasulullah dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari. Ibnu Omar berkata: Rasulullah telah memegang bahuku seraya bersabda:

"Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau atau pengembara. Jika engkau berada di awktu petang, jangan tunggu sampai pagi. Jika engkau berada di waktu pagi, jangan tunggu sampai petang. Gunalah peluang masa sihat sebelum datang sakit. Dan gunalah peluang masa hidup sebelum tiba mati."

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails