*Selamat Datang ke Teratak d'Kasih*

::Ahlan Wasahlan:: ::Assalamualaikum:: ::Welcome::

....L.O.V.E....

....L.O.V.E....

.....Kenangan Terindah.....

...Note For You...

.....Mari Kita Solat.....

Friday, July 2, 2010

-Bila anak demam-

Alhamdulillah, hari ini iman nampak sudah sembuh dari demam..cuma kadangkala batuk juga sedikit. Menjaga anak kecil tidak semudah menjaga orang dewasa ketika demam..kenapa? kerana jika berlaku demam panas paling takut sekali jika berlaku kekejangan akibat suhu yang terlalu tinggi..apapun ibu-ibu yang di luar sana jgn bimbang kena setiap penyakit ada penawarnya...cuma sebagai ibu kebarangkalian kerisauan amat tinggi mmg tidak dapat dinafikan..ibu sanggup tidak tidur lena demi anak tercinta..dan bantuan dari suami juga amat diharapkan...

Apa kata kita huraikan dengan lebih mendalam tentang demam yang biasa berlaku kepada anak.

Apa itu Demam dan Bagaimana Terjadinya?

Demam sebenarnya bukanlah penyakit. Pencipta kita sudah mengatur sedemikian rupa sehingga apabila ada serangan dari virus atau bakteri, maka tubuh akan bereaksi. Reaksi ini merupakan usaha tubuh untuk memerangi virus/bakteri tersebut sebab virus akan mati pada suhu tinggi namun tumbuh subur pada suhu rendah. Ada bagian dari otak kita yang merupakan pusat pengatur suhu tubuh, yaitu Hyphothalamus.

Demam juga adalah gejala naiknya suhu tubuh sebagai respon normal tubuh terhadap suatu gangguan. Suhu tubuh diukur dengan termometer, dikatakan demam bila:

-Suhu rektal (di dalam dubur): lebih dari 38ºC
-Suhu oral (di dalam mulut): lebih dari 37.5ºC
-Suhu ketiak: lebih dari 37.2ºC
-Termometer bentuk dot bayi digital: lebih dari 37.8ºC
-Suhu telinga: mode rektal: lebih dari 38ºC; mode oral: lebih dari 37.5ºC

Suhu tubuh dikendalikan oleh suatu bahagian dari otak yang disebut hipotalamus. Hipotalamus berusaha agar suhu tubuh tetap hangat (36,5-37,5 ºC ) meskipun lingkungan luar tubuh berubah-ubah. Hipotalamus mengatur suhu dengan cara menyeimbangkan antara produksi panas pada otot dan hati dan pengeluaran panas pada kulit dan paru-paru. Ketika ada infeksi, sistem kekebalan tubuh meresponnya dengan melepaskan zat kimia dalam aliran darah. Zat kimia tersebut akan merangsang hipotalamus untuk menaikkan suhu tubuh dan akhirnya akan menambah jumlah sel darah putih yang berguna dalam melawan kuman.

Apa penyebab demam?

Infeksi merupakan penyebab terbanyak demam pada anak-anak. Infeksi adalah keadaan tubuh yang dimasuki kuman penyebab penyakit, bisa virus, parasit, atau bakteri. Contoh penyakit infeksi dengan gejala demam adalah flu, radang saluran pencernaan, infeksi telinga, croup, dan bronkhiolitis. Beberapa imunisasi anak-anak juga dapat menyebabkan demam. Bila demam akan timbul tergantung dari vaksinasi yang diberikan (biasanya imunisasi DTP, HiB, dan MMR). Sedangkan anak yang sedang tumbuh gigi, menurut suatu penelitian, tidak menyebabkan demam.

Bagaimana cara mengukur suhu tubuh anak?

Cara paling akurat adalah dengan suhu rektal. Namun, mengukur suhu oral akurat bila dilakukan pada anak di atas 4-5 tahun, atau suhu telinga pada anak di atas 6 bulan. Mengukur suhu ketiak adalah yang paling kurang akurat, namun dapat berguna saat dilakukan pada anak kurang dari 3 bulan. Bila suhu ketiak lebih dari 37.2ºC, maka suhu rektal harus diukur. Di sisi lain, tidaklah akurat bila mengukur suhu tubuh dengan merasakan kulit anak. Hal ini disebut suhu taktil (sentuhan) karena bersifat subjektif, yaitu pengukuran sangat dipengaruhi oleh suhu orang yang merasakan kulit si anak. Berikut cara mengukur suhu anak:

-Suhu rektal: anak dibaringkan di pangkuan pemeriksa dengan perut sebagai dasarnya, sebelumnya oleskan sedikit krim atau jely pelumas (misal: Vaseline) pada ujung termometer, masukkan termometer dengan hati-hati ke dubur anak sampai ujung perak termometer tidak terlihat (0,5-1,25 cm di dalam dubur), tahan termometer pada tempatnya. Tahan selama 2 menit untuk termometer raksa atau kurang dari 1 menit untuk digital.

-Suhu oral: yang perlu diperhatikan adalah jangan mengukur suhu pada mulut anak bila anak makan atau minum yang panas atau dingin dalam 30 menit terakhir. Sebelumnya bersihkan termometer dengan air dingin dan sabun kemudian bilas dengan air sampai bersih. Tempatkan ujung termometer di bawah lidah ke arah belakang. Minta anak untuk menahan termometer dengan bibirnya. Upayakan bibirnya menahan termometer selama kira-kira 3 menit untuk termometer raksa atau kurang dari 1 menit untuk digital.

-Suhu ketiak: tempatkan ujung termometer di ketiak anak yang kering kemudian Tahan termometer dengan mengempitnya antara siku dengan dada selama 4-5 menit.

-Suhu telinga: perlu diperhatikan bahwa termometer telinga tidak digunakan untuk anak di bawah 6 bulan. Bila anak baru dari luar rumah di mana cuaca sedang dingin, tunggu 15 menit sebelum mengukur suhu telinga. Infeksi telinga tidak mempengaruhi akurasi suhu telinga. Caranya, ibu harus menarik telinga ke arah luar-belakang sebelum memasukkan termometer kemudian tahan alat di telinga anak selama kira-kira 2 detik

Ubat?

Kebiasaannya ubat yang diberi pada anak adalah Paracetamol..dan dos untuk anak juga bergantung pada berat badan anak tersebut..jika anda tidak tahu dos yang diperlukan untuk anak anda jangan sembarangan bagi maka berjumpalah dengan yang arif seperti doktor @ ahli farmasi...


Tip penting semasa merawat anak demam:

lMencari penyebab demam dan perhatikan perilaku anak. Jika perilaku anak hampir sama seperti biasa, maka anda tidak perlu risau kerana demam biasa adalah tidak berbahaya.

lCegah dehidrasi kekeringan cecair dalam badan. Bayi dan kanak-kanak berisiko mengalami dehidrasi. Berikan anak lebih banyak cecair seperti air, kuah sup, jus buah segar yang dicampur air dan sebagainya.

lJika anak muntah atau cirit-birit, berikan minuman garam oral bagi menggantikan cecair yang telah keluar daripada badan.

lPastikan bilik anak tidak panas. Pasang kipas atau pendingin hawa dan pakaikan anak baju nipis.

lBeri anak makan apa yang diingininya. Jangan dipaksa. Elakkan makanan berlemak kerana makanan ini sukar dihadamkan oleh tubuh.

lWalaupun sebaiknya anak tidak ke sekolah kerana bimbang berjangkit dengan kanak-kanak lain, namun ini bukan bermakna anak harus berada di tempat tidur seharian.

lIbu bapa harus berjumpa doktor apabila bayi mereka yang berusia tiga bulan mempunyai suhu melebihi 38 darjah Celsius, tiga hingga enam bulan dengan suhu lebih 38.3 darjah Celsius, lebih enam bulan dengan suhu melebihi 40 darjah Celsius.

lBerbincang dengan doktor jika terdapat tanda-tanda tidak mahu minum atau terdapat tanda dehidrasi, gelisah, muntah atau cirit-birit.

lAnak nampak tidak selesa, gelisah atau asyik menangis.

lAsyik tidur dan sukar dikejutkan.

lSering kejang, kaku atau sakit kepala yang teruk.


Demam itu ujian..kalau org tua2 dahulu pernah kata demam pada kanak-kanak tu nak membesar dan ada pula yang mengatakan anak tersebut nak pandai sesuatu..hmm nak percaya atau tidak terpulang pada anda mungkin ada yang kebetulan benar dan mungkin tidak..


Sentiasalah kita redha dengan ujian yang allah berikan kepada kita kerana setiap ujian itu ada hikmahnya...


1 comment:

  1. thanks kerana berkongsi info tentang bayi demam. info yang mudah difahami dan harapnya dapat membantu para ibu dan bapa yang bertandang di blog ini...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails