*Selamat Datang ke Teratak d'Kasih*

::Ahlan Wasahlan:: ::Assalamualaikum:: ::Welcome::

....L.O.V.E....

....L.O.V.E....

.....Kenangan Terindah.....

...Note For You...

.....Mari Kita Solat.....

Monday, April 12, 2010

# Hasan Al-Banna


Tokoh Pembaharuan Islam Abad ke-20

Nama Hasan Al-Banna sudah sangat tidak asing lagi bagi sebahagian umat Islam. Namanya cukup tersohor di dunia Islam.

Nama lengkap: Hasan Ahmad Abdurrahman Al-Banna
Profile : Beliau seorang mujahid dakwah, perintis dasar-dasar gerakan Islam sekaligus pemimpin tertinggi Ikhwanul Muslimin (Persaudaran Islam)...kerana peranannya itu maka beliau mendapat jolokan sebagai tokoh pembaharuan Islam abad ke-20.
: dilahirkan pada 14 Oktober 1906 di Desa Mahmudiyah kawasan Buhairah, Mesir. Bapanya, Syekh As-Sa'ati adalah seorang ulama hadis dan pengarang buku dalam bidang hadis berjudul Al fath Ar Robani fi Tartib Musnad Al Imam Ahmad.
: beliau mendapat pendidikan awal di sekolah Ar-Rasyad Ad-Diniyah. Selepas lulus pendidikan peringkat menengah dengan memperolehi gred ranking 5 peringkat negeri Mesir, pada tahun 1923 Al-Banna melanjutkan pendidikan ke Fakulti Dar Al Ulum dan menamatkan pengajian pada tahun 1927 dengan Ijazah Kelas Pertama.
: pada usia 12 tahun, Hasan Al-Banna telah menghafal Al-Quran.
: pada tahun 1938, di Isma'illiyah bersama enam teman mendirikan organisasi Ikhwanul Muslimin utk mempelajari Islam...juga mendirikan masjid dan sekolah Hara, menubuhkan sekolah yang diberi nama Ummahatul Mukminin. Tujuan pembinaan adalah untuk mendidik anak-anak muda Islam dengan pendidikan Islam yang sebenar.

Hasan Al-Banna berusaha berjuang dan menyiarkan dakwah Islam, sebagaimana tuntutan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Perhatiannya sangat besar terhadap usaha meluruskan pemahaman Islam dan mengembalikan nilai-nilai ajaran Islam yang telah dibuang oleh umat Islam sendiri. Menurut beliau, sebahagian besar umat Islam hanya menginginkan akidah tanpa syariah, agama tanpa negara,kebenaran tanpa kekuatan dan perdamaian tanpa perjuangan. Tetapi Al-Banna menginginkan Islam sebagai akidah dan syariah, agama dan negara, kebenaran dan kekuatan, perdamaian dan perjuangan.

Hasan Al-Banna dikenali sebagai seorang yang ahli dalam berpidato, lidahnya sangat fasih, ahli dalam sastera dan pandai memilih kata-kata yang tepat.

Kehidupan : seorang yang sangat merendah diri, sangat menjaga kebersihan, mempunyai daya ingatan yang kuat, selalu bersemangat dan tidak kenal lelah, sangat mencintai manusia dan berlaku lemah lembut pada mereka, selalu senyum, berani dan tidak pernah meninggalkan solat malam.

Pemergian Hasan Al-Banna menjdi duka berpanjangan bagi Umat Islam.
Warisan yang ditinggalkan : ~karya beliau yg terkenal iaitu Mudzakkirat Ad-Du'at wa Ad-Da'iayah (catatan harian dakwah dan Da'i) serta Ar-Rasail (kumpulan surat-surat
~semangat dan teladan dakwah bagi seluruh aktivis dakwah masa ini.

Al-MA'THURAT
-merupakan salah satu karya yang pernah disusun oleh beliau.
-risalah kecil berupa wirid, doa yang diambil dari sejumlah surah dalam Al-Quran ini sangat popular di kalangan kaum Muslimin di seluruh dunia.
-bacaan doa dan wirid yang terdapat dalam kitab al-ma'thurat ini merupakan bahagian dari amalan-amalan kumpulan Hashshofiyyah, di mana Hassan Al-Banna telah menjadi salah seorang pengikutnya sejak usia muda.
-semasa hayatnya ia selalu mengamalkan Wazhifah (wirid) Rozuqiyyah setiap pagi dan petang.
-di akhir al-ma'thurat ini tercantum doa yg merupakan munajat Hasan Al-Banna yang berbunyi :
'Ya Allah, sesungguhnya engkau maha mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul untuk mencurahkan kecintaan hanya kepada-Mu, bertemu untuk taat kepada-Mu, bersatu dalam rangka menyeru di jalanMu,dan berjanji setia untuk membela syariat-Mu maka kuatkanlah ikatan pertaliannya Ya Allah, abadikan kasih sayangnya.'



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails