*Selamat Datang ke Teratak d'Kasih*

::Ahlan Wasahlan:: ::Assalamualaikum:: ::Welcome::

....L.O.V.E....

....L.O.V.E....

.....Kenangan Terindah.....

...Note For You...

.....Mari Kita Solat.....

Thursday, April 15, 2010

# Nyalakan lampu kenderaan ketika hujan

Jangan sayang untuk nyalakan lampu kenderaan semasa hujan. Tak kiralah sama ada kereta, motosikal, van, lori, bas dan apa pun jenis kenderaan yang anda pandu, nyalakan lampu kenderaan anda. Kadangkala aku geram dengan orang terlebih jimat ni.

Ini soal keselamatan, bukan soal anda nampak atau tidak. Memanglah waktu malam anda nyalakan lampu supaya anda yang nampak jalan. Tetapi dalam keadaan hujan, bukan anda yang menjadi penyebab, tetapi pengguna jalan raya lain yang MESTI nampak anda.

Ini tidak, mentang-mentanglah pandu kereta perlahan, siang hari, nampak jelas, dan sebagainya, jadi sayang pulak nak nyalakan lampu. Ini dinamakan berjimat tak kena pada tempatnya.

Dalam keadaan sebegitu, banyak perkara boleh berlaku dan boleh menyebabkan kecelakaan. Antaranya kenderaan bertentangan yang memotong tidak dapat melihat kewujudan anda.

Mungkin anda akan kata, dah tak nampak, tak payahlah memotong!

Itu orang, bukan anda. Kalau anda berada di tempatnya, mungkin itulah yang anda lakukan. Tetapi kalau bukan anda di tempat tersebut, adakah bila dah terkena pun anda tetap nak salahkan mereka?

Nak salahkan boleh, nak saman pun boleh. Tapi tiada siapa yang dapat menggantikan apa-apa kecacatan dan kecelakaan yang menimpa diri anda, keluarga anda, kereta anda, lori anda, bas anda, dan nyawa anda!

Fikir-fikirkan! Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails